Rasheed Araeen

20.02

Baró House


Rasheed Araeen. Photograph: Alex Schneideman

 

¡Baró House recibe a Rasheed Araeen!
Nació en Karachi, Pakistán, 1935. Vive y trabaja en Londres, Reino Unido. Rasheed Araeen es un artista conceptual, escultor, pintor, escritor y curador. Se graduó en ingeniería civil en la Universidad de Ingeniería y Tecnología de NED en 1962, y ha trabajado como artista visual desde su llegada a Londres desde Pakistán en 1964.
Nacido y educado en Pakistán, Araeen se formó como ingeniero antes de mudarse a Europa en La década de 1960 se convirtió en uno de los pioneros de la escultura minimalista en Gran Bretaña. Sin embargo, no recibió econocimiento institucional por su contribución al discurso modernista en este país, siendo una contribución al discurso modernista en este país, siendo marginado como un no europeo cuyo trabajo fue evaluado consistentemente dentro del contexto de las estructuras poscoloniales. Como resultado de esto, en los años setenta y ochenta su trabajo, en performance, fotografía, pintura y escultura, comenzó a desarrollar un concurso abiertamente político que llamó la atención sobre la forma en que los artistas negros eran invisibles dentro de la cultura eurocéntrica dominante.

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Baró House is pleased to receive Rasheed Araeen!
Born in Karachi, Pakistan, 1935. Lives and works in London, United Kingdom. Rasheed Araeen is a conceptual artist, sculptor, painter, writer, and curator. He graduated in civil engineering from the NED University of Engineering and Technology in 1962, and has been working as a visual artist since his arrival in London from Pakistan in 1964.
Born and educated in Pakistan, Araeen trained as an engineer before moving to Europe in the 1960s to become one of the pioneers of minimalist sculpture in Britain. However he received no institutional recognition for his contribution to the modernist discourse in this country, being contribution to the modernist discourse in this country, being side-lined as a non-European whose work was consistently evaluated within the context of post-colonial structures. As a result of this, in the 1970s and 1980s his work – in performance, photography, painting and sculpture – began to develop an overtly political contest which drew attention to the way in which black artists were invisible within the dominant eurocentric culture.

ARTISTS

Opus T3

Acrylic on canvas | 2017

Guye Chaley Ja Guye Chaley Ja, Ek thin Tera Be Zamana Auye Gha / Go on Singing, there will come one day good time for you

Painted wood | 91.5 x 91.5 x 91.5 cm | 19xx-2016

Jaamni Two (purple two)

Glued and painted wood | 184 x 184 x 18 cm | 2015

Opus T1

Acrylic on canvas | 160 x 160 cm | 2016

OPUS T2

Acrylic on canvas | 160 x 160 cm | 2017